محافظ ستون پارکینگ

محافظ ستون پارکینگ چیست و کاربرد های آن

محافظ ستون پارکینگ یا ضربه گیر ستون یا شبرنگ لبه ستونهای پارکینگ وسیله ای لاستیکی است که بر روی لبه ستون یا کنج های دیوار های پارکینگ به وسیله چسب یا پیچ نصب می شود تا با محافظت از ستون و خودرو در هنگام برخورد احتمالی خودرو با گوشه ستون پارکینگ از آسیب دیدن ماشین و همچنین ستون پارگینگ جلوگیری نماید .

محافظ ستون با اندازه ها و جنس های مختلفی تولید می شوند و گروه تولیدی روشن ایده این محصول را در طرح ها و کیفیتهای گوناگونی تولید می نماید.

محافظ ستون پارکینگ

انواع محافظ ستون پارکینگ

محافظ ستون پارکینگ به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند، این تقسیم بندی می تواند از نظر جنس ، اندازه ، کار برد و یا طرح آن ها باشد که در پایین به انواع آن خواهیم پرداخت.

محافظ ستون 80 سانتی

محافظ ستون یک متری ( 100 سانتی)

محافظ ستون 120 سانتی

محافظ ستون های پارکینگ از نظر سایز و اندازه به توجه به استاندارد پارکینگ و استاندارد محافظ ستون در دنیا به اندازه های 80 سانتیمتری ، یک متری یا 100 سانتیمتری و 120 سانتیمتری تقسیم می شوند.

محافظ ستون 80 سانتی در بازار ایران پر کاربردترین سایز حفاظ ستون بوده که با توجه به پوشش مناسب روی کنج ستون و همچنین قیمت مناسب آنها در کشورمان از پرفروش ترین ضربه گیرهای ستون بوده که به خوبی لبه ی ستون را برای تمامی خودرو ها پوشش می دهد.

محافظ ستون لاستیکی 80 سانتی روشن ایده در 3 طرح متنوع با وزن ها و طرح های مختلفی تولید می شود که همگی با انواع شبرنگ های سه بعدی و لانه زنبوری نصب شده روی قطعه لاستیکی حفاظ ستون را زیباتر و ایمن تر می کند.

ضربه گیر ستون چه کاربردی دارد؟

ضربه گیر ستون پارکینگ یکی از محصولات لاستیکی گروه تولیدی روشن ایده می باشد که در گوشه های ستون پارکینگ ها نصب می شود و از برخورد بدنه ماشین با تیزی ستون جلوگیری می نماید. امروزه با بالا رفتن هزینه های تعمیرات خودرو و همچنین ساختمان نصب محافظ های لاستیکی ستون برای پارکینگ ها ضرورت ویژه ای پیدا کرده است.

محافظ ستون پارکینگ

جنس محافظ ستون

در این قسمت به صورت مختصر درباره جنس محافظ ستون پارکینگ توضیح خواهیم داد.

محافظ ستونهای پارکینگ از نظر جنس و متریال به انواع گوناگونی طبقه بندی می شوند ، از پر فروش و بهترین نوع ضربهگیر ها می توان به نوع محافظ لاستیکی ستون اشاره نمود، محافظ های لاستیکی ستون پارکینگ به دو نوع لاستیکی و پی وی سی (PVC) از نظر جنس تقسیم می شوند.

انواع محافظ ستون پلاستیکی ، فومی و فلزی نیز در بازار موجود می باشند.

شکل محافظ ستون

محافظ ستون ها از نظر شکل و قالب نیز به طرح ها و مدل های مختلفی تقسیم بندی می شوند. انواع محافظ ستون پارکینگ از نظر شکل ظاهری به طرح های زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. محافظ لاستیکی توپر ستون
  2. محافظ ستون دو جداره
  3. محافظ ستون چشت فلزی
محافظ ستون 80 سانتی
محافظ ستون دو جداره
محافظ ستون پشت فلزی

نصب محافظ ستون پارکینگ

روش نصب محافظ ستون

در ادامه به صورت مختصر به روشهای نصب محافظ ستون خواهیم پرداخت و در مباحث بعدی به انواع روش نصب ضربه گیر ها و نوع ستون ها و لوازم مورد نیاز برای نصب و یا نصاب محافظ ستون به طور کامل می پردازیم.

محافظ ستون پارکینگ بر حسب جنس و ابعاد و همچنین نوع روکش ستون به صورت های متفاوتی نصب می شوند ولی به صورت کلی همه ی محافظ های ستون پارکینگ به سه روش روی لبه ستون نصب می شوند.

روش اول که پر کربرد ترین روش نصب ضربه گیر ستون می باشد استفاده از چسب برای نصب می باشد که در نوع های مختلف حفاظ ستون این چسب متفاوت می باشد.

روش دوم نصب کرنر گارد ها استفاده از پیچ و رول پلاک می باشد که در برخی پوشش های ستون به ناچار از این روش باید استفاده کرد.

روش سوم نصب محافظ ستون پارکینگ استفاده از تفنگ هیلتی بوده که معمولا روی ستون ها به دلیل آسیب دیدن لبه ستون پارکینگ خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

قیمت محافظ ستون پارکینگ

قیمت محافظ ستون پارکینگ با توجه به اندازه و جنس تولید و میزان استفاده از شبرنگ و نوع شبرنگ روی محافظ ستون متغیر می باشد.همچنین نوع روکش روی ستون و کنج ها و متریال محافظ ستون بر روی هزینه نصب ضربه گیر ستون تاثیر گذار است.

محافظ ستون لاستیکی پارکینگ با توجه به تولید مواد اولیه آن در داخل کشور و همچنین استفاده از مواد بازیافتی قیمت مناسب تری نسبت به انواع محافظ ستون PVC و پلاستیکی دارد و علاوه بر آن مقاومت بسیار بالاتری نسبت به دیگر انواع ضربه گیر ها دارد.

همانطور که مستحضر هستید با بزرگتر شدن سایز حفاظ کنج ستون و بزرگتر شدن طول و ابعاد بال های محافظ ستون به دلیل استفاده از متریال بیشتر قیمت کرنر گارد ها را افزایش می دهد.

از دیگر م.ضوعات مهم در قیمت محافظ ستون پارکینگ وزن ضربه گیر ها می باشد که با ابعاد یکسان و وزن بیشتر هم مقاومت محافظ ستون بالتر رفته و هم قیمت آن را افزایش می دهد (به طور مثال دو محافظ ستون با ارتفاع 80 سانت می توانند وزن های متفاوتی داشته باشند که این موضوع در کرنر گارد سنگین تر باعث بالاتر رفتن ضخامت ضربه گیر شده و در طول عمر آن و ضربه پذیری و همچنین جلوگیری از آسیب به خودرو و ستون نیز و حفاظت بیشتر از ستون کمک نموده و همچنین باعث بالاتر رفتن قیمت محافظ ستون پارکینگ می شود.)

محافظ ستون گرد

محافظ ستون گرد

محافظ ستون گرد نام وسیله ای است که در پارکینگ ها یا مناطقی که ستون ها به صورت استوانه قالب بندی شده اند دور ستون چرخانده و نصب می شود و تمامی سطح ستون را به صورت افقی پوشش می دهد.

حفاظ ستون پارکینگ به صورت کلی به صورت یک نبشی با طرح ها و اندازه های مختلف تولید می شود و بیشتر ستون های پارکینگ ها نیز در ابتدای طراحی سازه به صورت مربع و یا مستطیل طراحی می شوند ، اما در پاره ای از دیزاین های سازه و محاسبات آنها طراح به عمد و یا گاهاٌ ناچار به قالب بندی ستون ها به صورت دایره  یا گرد است که با اجرای بتن ریزی ستون ها به صورت استوانه مشاهده می شوند.

ستون های گرد در پارکینگ شاید فضا را زیبا تر نمایند و یا می توان گفت شاید از نظر برخورد خودرو با ستون ها ایمن تر باشند به دلیل نداشتن کنج و زاویه ستون که همین گوشه ها باعث بر خورد و خرابی ستون و اتوموبیل می شوند اما برای بیشتر راننده ها در هنگام پارک خودرو خطای دید ایجاد کرده و پارک اتوموبیل را در محل پارک در پارکینگ سخت تر می نماید. نداشتن گوشه ستون و زاویه کنج و عدم توانایی تخمین زدن فاصله برای راننده ماشین بخصوص در هنگام پارک با دنده عقب را ایجاد می نماید که باعث بروز حوادث در هنگام پارک خودرو می شود.

ازین روست که محافظ ستون گرد پارکینگ برای ایمنی بیشتر طراحی و تولید شد.

محافظ ستون گرد پارکینگ به دلیل چرخش پیرامون ستون معمولا از نظر متراژ با طول های بالا و به شکل لاستیکی و PVC تولید می شوند و انعطاف بالایی نیز دارند.

از معایب ضربه گیر ستون گرد میتوان به محدودیت عرض رول های آن اشاره کرد به دلیل تولید آن در جهت طول دستگاه های تولیدی محافظ ستون عرض یا ارتفاع آنها در ستون محدودیت داشته و معمولا عرضی در حدود 13 سانتیمتر الی 17 سانت دارند. به همین دلیل گاهی برای ایمنی بیشتر در پارکینگ ها و تردد خودرو ها با اندازه های متفاوت به ناچار باید از دو ردیف یا بیشتر ضربه گیر ستون گرد در محیط ستون استفاده نمود که این امر موجب افزایش قیمت محافظ ستون گرد می شود.

قیمت محافظ ستون گرد

نصب محافظ ستون گرد معمولا با پیچ و رولپلاک و واشر انجام می شود ، که همین امر باعث سختی نصب و همچنین نیاز به نفرات بیشتر در هنگام نصب محافظ ستون شده و هزینه نصب آن را نیز افزایش می دهد. از دیگر معایب محافظ ستون های گرد هزینه های بالای تولید و یا میتوان گفت بالا بودن قیمت محافظ ستون گرد را نیز نام برد.

 اما ، اما ، اما به عقیده شخصی خود من ستون گرد زیبایی پارکینگ بوده و همچنین نصب محافظ ستون گرد بر روی ستون های گرد علاوه بر ایمنی مکمل زیبایی ستون گرد بوده و هرگاه در طراحی و اجرای پارکینگی ستون گرد وجود داشته باشد حتما و حتما حفاظ ستون گرد را نصب نمایید تا دیزاین پارکینگ را مدرن و شکیل و زیبا نمایید و علاوه بر آن به ایمنی خوردو و پارکینگ خود بیافزایید.

حفاظ ستون گرد